In Deventer is de afgelopen jaren hard gewerkt aan Plan Spoorzone. Het plan beslaat het hele gebied aan de stadszijde van NS-station Deventer. De aanzet voor Plan Spoorzone was de aanleg van een fietsenkelder onder het stationsplein. De gemeente besloot daarop de gehele stationsomgeving opnieuw in te richten. Ook het gebied voor het station, vanaf de Leeuwenbrug en Schouwburg Deventer tot en met de weg voor het station, ging op de schop. Drie jaar later is de herinrichting van de stationsomgeving gereed. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. “De uitvoering was één grote uitdaging” stelt Henk van der Veen, projectleider van de Gemeente Deventer.

“De uitvoering was één grote uitdaging.”

Henk van de Veen
Projectleider, gemeente Deventer

Het project werd opgeknipt in de projecten Stationsplein en De Groene Wal. Wat wilden jullie bereiken met beide projecten?

“We hadden geconstateerd dat het busstation aan een update toe was. Het deel tussen de Leeuwenbrug en de Schouwburg was bovendien erg rommelig en onoverzichtelijk. Verder stelden we vast dat de verkeersdoorstroming langs het stationsplein logischer, sneller en beter kon. Project Stationsplein had als doel het gehele stationsplein te moderniseren. Met project De Groene Wal wilden we meer groen in het gebied terugbrengen, door onder andere de aanplant van circa 50 bomen. In dit project pakten we tevens de verkeerssituatie voor het stationsplein aan. Omdat de locatie een knooppunt van buslijnen is, zou ook het busverkeer hiervan profiteren.”

Wat was uw grootste zorg bij de uitvoering van beide projecten?

“Het aanbrengen van de bestrating bovenop de fietskelder vergde veel zorg en aandacht. De fietsenkelder was door de aannemer netjes gesealed. Bij het bestraten moesten we zorgvuldig te werk gaan om die sealing intact te houden. Zo golden er strikte randvoorwaarden voor het materieel dat erop mocht. Het pakket dat nu op het dak van de fietsenkelder ligt, is slechts 0,5 meter dik en opgebouwd uit zand, een infiltratielaag en straatstenen. Je ziet het niet, maar dan hebben we het dus over het hele stationsplein. Ook de logistiek had onze aandacht. We wilden dat het station tijdens de werkzaamheden bereikbaar bleef voor fietsers, voetgangers en bussen. De fasering moest daarop inspelen.“

Waarom schakelde u StadLandWater in?

“Wij zochten bij een externe partij expertise voor het begeleiden van beide projecten. StadLandWater kwam als meest geschikte partij naar voren. De rol van toezichthouder zou vervuld worden door Maarten Stadhouders. Hij beschikte over de benodigde ervaring en is lokaal goed bekend. Mede daardoor kon hij ook goed meedenken in de fasering van de werkzaamheden.“

Heeft StadLandWater uw verwachtingen waargemaakt?

“Jazeker. De inzet was zoals afgesproken en meer. Ik was in beide projecten projectleider en directievoerder. Maarten Stadhouders was op papier toezichthouder, maar nam in de praktijk ook directietaken van me over en ontlastte me veel. Je merkt bij Maarten: daar zit kwaliteit in. Hij heeft veel kennis, is erg gedreven en enthousiast. Je ziet dat hij het leuk vindt wat hij doet. Na drie jaar is hij haast een onderdeel van de gemeentelijke organisatie geworden.”

De theorie is vrij vaak anders dan de praktijk. Liepen jullie in de uitvoering nog tegen onverwachte zaken aan?

“Het Stationsplein kende geen zorgwekkende verrassingen. De Groene Wal was een ander verhaal. Zo moesten we een put plaatsen van 3x3m. We maakten proefsleuven en ontdekten toen pas dat de bodem op die plek vol zat met kabels en leidingen die niet bij KLIC waren geregistreerd. Ze waren verlaten en niemand voelde zich er eigenaar van. En dat gebeurde niet één keer. Het was een steeds tegenkomen van verlaten kabels en leidingen die niet traceerbaar waren. De nutsbedrijven wist het ook niet altijd. Kabels kunnen erg op elkaar lijken. En glasvezelkabels die 20 jaar geleden zijn gelegd, zijn vaak meerdere keren overgenomen door andere providers. Uiteindelijk weet niemand meer welke van wie is. Daardoor moest het hele plan om, met name het rioleringsplan en dat werd een aardige puzzel. Je kan een nieuwe plek aanwijzen voor een put, maar de nieuwe locatie was logistiek gezien vaak minder handig. En soms lag ook die plek vol met kabels.

Op andere momenten bleek de put ondergronds heel anders te zijn dan verwacht. Soms zag je dat putten waren voorzien van aanbouwen die niet op de revisietekeningen stonden. Dan was er een stuk tegenaan gemetseld of zaten er scheuren in. Daar moesten we dan eerst mee aan de slag. Alles bij elkaar zorgde dat voor veel stagnatie. Ik heb het nog nooit in deze mate meegemaakt.”

Hebben jullie in dit project nog concessies moeten doen?

“Ondergronds zijn veel concessies gedaan. We hebben locaties en hoogtes van leidingen moeten aanpassen. Maar: het is allemaal gelukt. Bovengronds is daar niks zichtbaar van. Dat ziet er gewoon uit zoals gepland.”

Wanneer u nu langs het stationsplein rijdt, wat brengt dan een glimlach op uw gezicht?

“Het is een heel mooi stukje werk geworden. We hebben veel complimenten gekregen vanuit de bevolking. Eerlijk is eerlijk: het heeft me veel kopzorgen gekost, maar de klus is geklaard en het eindresultaat mag er zijn.”

Gerelateerde projecten
Projecten waar ons hart sneller van gaat kloppen: grond, water, mensen en machines. Bekijk alle projecten
Putten wegbeheer
Een project voor de gemeente Putten
Versterkte wegen, versterkte relaties
Slimme inmeting Grote Markt Deventer
Een project voor de gemeente Deventer
Soms word je verrast, slimme topografische inmeting
Kousrenovatie Hengelo 2
Een kennissessie voor opdrachtgevers en collega's
Geslaagde kennissessies kousrenovatie
3 D visualisatie Putten
Een project voor de gemeente Putten
3D voor draagvlak: Pinnenburgerweg in Putten
3 D modelleren gemaal
Een project van StadLandWater University
3D-modellen voor visualisaties, analyses en draagvlak
Clashdetectie 3 D Enschede
Een project voor de gemeente Enschede
3D-clashanalyse: Iepstraat gemeente Enschede
Duurzame samenwerking Gemeente Winterswijk
Een project voor de gemeente Winterswijk
Duurzame samenwerking met Gemeente Winterswijk
CROW veilige fietspaden
Een project voor de gemeente Putten
Veilige fietspaden conform CROW-Fietsberaad?
Rookproef foutaansluitingen
Een oplossing voor het opsporen foutaansluitingen
Rookproef is een ideaal middel
Meerwerk relining
Een oplossing voor voorkomen van meerwerk
Simpel veldonderzoek voorkomt meerwerk bij relining
Quickscan rioolinspectie
Een oplossing voor efficiënte rioolinspectie
Quickscan maakt rioolinspectie goedkoper, sneller en duurzamer
Duurzaam asfaltonderhoud Bosweg
Een project voor de gemeente Enschede
Duurzaam asfaltonderhoud in Enschede
N825 Slimste weg
Een project voor de provincie Gelderland
N825: De Slimste Weg van Nederland
Persleiding Duiven
Een project voor de gemeente Duiven
Aanpassing persleiding in Duiven
Fietssnelweg F35
Een project voor de gemeente Enschede
Bouwteam fietssnelweg F35
Ondergrondse Google Streetview
Een oplossing voor inventariseren rioolobjecten
Machtig mooi: ondergrondse Google Streetview
Asfaltonderhoud De Krim
Een project voor de gemeente Hardenberg
Asfaltonderhoud De Krim
Innovatief asfaltonderhoud
Een project voor de gemeente Enschede
Innovatief asfaltonderhoud
Drijvend zonnepark vanaf water
Een project voor GroenLeven
Drijvend zonnepark in Ureterp
Asfaltonderhoud N339
Een project voor de provincie Gelderland
Asfaltonderhoud N339
De bodem in
Een werkwijze voor integrale bodemaanpak
Samen de bodem in: wie gaat het eerst?
Vergroening centrum Winterswijk
Een project voor de gemeente Winterswijk
Vrijheidspark: vergroening centrum Winterswijk
Expertise inschakelen
Een werkwijze voor een soepel verloop
7 redenen om vroegtijdig expertise in te schakelen
Faunarasters
Een project voor de provincie Overijssel
Faunarasters moeten aanrijdingen met otters voorkomen
Asbest in voegenkit riolering
Een werkwijze voor asbesthoudende voegenkit
Hoe om te gaan met asbest in voegenkit riolering
Kieswijzer afkoppelen regenwater
Een werkwijze voor particulier afkoppelen
Kieswijzer afkoppelen regenwater
Servicepartner Afkas
Een werkwijze voor beheren rioolinstallaties
StadLandWater servicepartner AFKAS
Ton O
Een project voor het waterschap Vechtstromen
StadLandWater ontwikkelt Ton-O stuw tegen droogteproblematiek
Circulair slopen
Een werkwijze voor duurzamer slopen
Circulair slopen: doet u het al?
Werken in bouwteam
Een werkwijze voor een efficiënt bouwteam
Werken in een bouwteam: zó slaagt het wel!
3 D schetsontwerp rotonde
Een project voor de provincie Flevoland
3D-schetsontwerp voor rotonde aansluiting A6
Renovatie mini gemalen
Een project voor de gemeente Brummen
Renovatie van 100 mini-gemalen in Brummen
Minister Kuyperplein Enschede
Een project voor de gemeente Enschede
Minister Kuyperplein in Enschede
Gezamenlijke rioolrenovatie
Een project voor de gemeentes Olst-Wijhe, Deventer en Raalte
Flinke besparing door gezamenlijke rioolrenovatie
Winkelcentrum Keizerslanden
Een project voor de gemeente Deventer
Toezicht winkelcentrum Keizerslanden in Deventer
Renovatie gemalen
Een project voor de gemeente Olst-Wijhe
Renovatie 4 gemalen gemeente Olst-Wijhe
Fietsenstalling Kennispark Enschede
Een project voor de gemeente Enschede
Innovatieve fietsenstalling Kennispark Enschede
Buitenruimte werkgebouw Apeldoorn
Een project voor de gemeente Apeldoorn
Inrichting buitenruimte werkgebouw Gemeente Apeldoorn
Hanzeweg Deventer
Een project voor de gemeente Deventer
Toezicht en directievoering Hanzeweg Deventer Fase 1
Sloopbestek Overijssel Gelderland
Een project voor de gemeente Deventer en provincie Gelderland
Sloopbestek in Overijssel en Gelderland
Reliningkous Hellendoorn
Een project voor de gemeente Hellendoorn
Geslaagd traject relining gemeente Hellendoorn
Renovatie gemalen Staphorst
Een project voor de gemeente Staphorst
Renovatie 4 gemalen Staphorst
Innovatiepad Enschede
Een project voor de gemeente Enschede
Start realisatie Innovatiepad Enschede
Flow of Innovation
Een project voor de gemeente Enschede
StadLandWater partner Flow of Innovation
Sanering gemaal wijhe
Een project voor de gemeente Olst-Wijhe
Sanering gemaal en aanpassen overstortsituatie in Wijhe
Stationsomgeving Deventer
Een project voor de gemeente Deventer
Uitvoeringsbegeleiding stationsomgeving
Relining 4 gemeenten
Een project voor gemeenten in Overijssel
Relining voor 4 gemeenten met 1 bestek
Vitaal stadscentrum Doetinchem
Een project voor de gemeente Doetinchem
Vitaal stadscentrum Doetinchem

Wij werken voor

\