Uw project staat klaar in de startblokken. 

U kiest een partij voor het maken van een bestek en daarna zet u alle relevante documentatie op Tenderned of Negometrix. Laat de goede plannen van aanpak maar komen.

En gelukkig: die komen.

Inschrijvers draaien hun hand niet meer om voor een EMVI-aanbesteding en laten zich graag inspireren door de input die u ze geeft. So far so good.

Alleen is die input niet altijd up to date of volledig: de tekening wijkt af van de werkelijkheid, de risico’s zijn (nog) niet in beeld of u heeft iets over het hoofd gezien. Heeft u al eens overwogen om externe expertise in te schakelen vóór u een project in de markt zet? Dan voorkomt u plannen die niet of niet volledig uitvoerbaar zijn en dat brengt flinke voordelen met zich mee. Wat te denken van:

+ kostenbesparing in de uitvoering

+ uitvoering die binnen de planning blijft

+ snellere besluitvorming

+ soepel uitvoeringsproces

+ geen meerwerk

+ geen imagoschade door uitstel of afstel

+ eenvoudige aanbesteding op basis van laagste prijs

Neem nou Kampen

Nabij Kampen liet de Provincie Overijssel de N307 tussen Kampen en Dronten vervangen. Hiervoor moest onder andere een persleiding en een rioolgemaal worden verlegd en verplaatst, dwars door het project- en een natuurgebied heen. Gemeente Kampen vroeg StadLandWater om ten behoeve van de nieuwe persleiding een ontwerp en bestek te maken. Op voorhand klonk dat als een doodgewone aanvraag. Maar toen we ons er eenmaal goed in verdiepten, bleek het project een complexe puzzel te zijn. We kruisten meerdere waterkeringen en een natuurgebied, hadden te maken met een hoge tijdsdruk vanwege het naderende stormseizoen én kregen te maken met een lange lijst van stakeholders.

Voordat we aan de slag gingen, vroeg Gemeente Kampen ons om nog eens kritisch naar het schetsontwerp te kijken ten aanzien van risico’s en knelpunten, maar ook naar kansen en optimalisaties. We bedachten alternatieve tracés en technieken en werkten alle opties uit in termen van kwaliteit, tijd en geld. Ook keken we naar het beperken van hinder voor de natuur en de omgeving, naar een optimale en storingsvrije werking van het systeem en naar een toekomstbestendig beheer van de persleidingen en het rioolgemaal. Al die inspanningen waren niet voor niets. In goed overleg met de gemeente besloten we het werk niet te realiseren via een open ontgraving, maar via gestuurde boringen op meerdere delen van het tracé en met per boring een langere lengte. Daarnaast ontwierpen we een degelijk en overzichtelijk systeem voorzien van meerdere procesafsluiters en ontluchters. Omdat de technische kant van het project veranderde en de uitvoering vooraf goed doordacht was, verliep de uitvoering soepel, was het project gereed voor de geplande opleverdatum en was er geen sprake van meerwerk.

Aanleg persleidingen onder de waterkeringen

Ook in Brummen liep een persleidingproject anders dan gepland

De gemeente was van plan het vervangen van de persleiding weg te zetten via een EMVI-plan. Ze vroegen ons dat traject te begeleiden, te beginnen met het opstellen van een definitief SO en een bestek. We stelden voor eerst nader veldonderzoek te doen. Daaruit bleek dat de persleiding weliswaar deels onder een zandpad lag, maar óók voor een groot deel in de nabijheid van en onder bosschage en binnen de kroonprojectie van grotere bomen. Een nieuwe leiding aanleggen zou betekenen: verantwoordelijkheid voor één actieve en één loze leiding, opnieuw zakelijk recht /opstal vestigen en veel impact op de natuur en omgeving.

In overleg met de gemeente startten we diverse onderzoeken en stelden op basis daarvan een paar varianten op het SO voor. Eén daarvan was het doen van gestuurde boringen. De ander hield in dat we de huidige persleiding zouden pipecracken. Pipecracking is een techniek die veel wordt toegepast bij drinkwaterleidingen en aan een opmars bezig is bij persleidingen. Bij pipecracking trek je de nieuwe leiding door de oude leiding heen. Dat heeft meerdere voordelen. Je hoeft niet te graven, het heeft minder impact op de omgeving en de gemeente wordt niet eigenaar van nog een leiding omdat de nieuwe leiding de oude letterlijk vervangt. En in dit geval hoefde de gemeente ook geen bomen te kappen. Niet verwonderlijk dus dat Brummen koos voor deze tweede variant. Met het definitief ontwerp en een bijbehorend bestek op tafel was een EMVI-uitvraag niet meer nodig. De gemeente kon dus simpelweg aanbesteden op laagste prijs. Inmiddels heeft de aanbesteding plaatsgevonden en mag Dostal het project uitvoeren.

Pipecracking voor het vervangen van een (pers)leiding
Gerelateerde projecten
Projecten waar ons hart sneller van gaat kloppen: grond, water, mensen en machines. Bekijk alle projecten
Putten wegbeheer
Een project voor de gemeente Putten
Versterkte wegen, versterkte relaties
Slimme inmeting Grote Markt Deventer
Een project voor de gemeente Deventer
Soms word je verrast, slimme topografische inmeting
Kousrenovatie Hengelo 2
Een kennissessie voor opdrachtgevers en collega's
Geslaagde kennissessies kousrenovatie
3 D visualisatie Putten
Een project voor de gemeente Putten
3D voor draagvlak: Pinnenburgerweg in Putten
3 D modelleren gemaal
Een project van StadLandWater University
3D-modellen voor visualisaties, analyses en draagvlak
Clashdetectie 3 D Enschede
Een project voor de gemeente Enschede
3D-clashanalyse: Iepstraat gemeente Enschede
Duurzame samenwerking Gemeente Winterswijk
Een project voor de gemeente Winterswijk
Duurzame samenwerking met Gemeente Winterswijk
CROW veilige fietspaden
Een project voor de gemeente Putten
Veilige fietspaden conform CROW-Fietsberaad?
Rookproef foutaansluitingen
Een oplossing voor het opsporen foutaansluitingen
Rookproef is een ideaal middel
Meerwerk relining
Een oplossing voor voorkomen van meerwerk
Simpel veldonderzoek voorkomt meerwerk bij relining
Quickscan rioolinspectie
Een oplossing voor efficiënte rioolinspectie
Quickscan maakt rioolinspectie goedkoper, sneller en duurzamer
Duurzaam asfaltonderhoud Bosweg
Een project voor de gemeente Enschede
Duurzaam asfaltonderhoud in Enschede
N825 Slimste weg
Een project voor de provincie Gelderland
N825: De Slimste Weg van Nederland
Persleiding Duiven
Een project voor de gemeente Duiven
Aanpassing persleiding in Duiven
Fietssnelweg F35
Een project voor de gemeente Enschede
Bouwteam fietssnelweg F35
Ondergrondse Google Streetview
Een oplossing voor inventariseren rioolobjecten
Machtig mooi: ondergrondse Google Streetview
Asfaltonderhoud De Krim
Een project voor de gemeente Hardenberg
Asfaltonderhoud De Krim
Innovatief asfaltonderhoud
Een project voor de gemeente Enschede
Innovatief asfaltonderhoud
Drijvend zonnepark vanaf water
Een project voor GroenLeven
Drijvend zonnepark in Ureterp
Asfaltonderhoud N339
Een project voor de provincie Gelderland
Asfaltonderhoud N339
De bodem in
Een werkwijze voor integrale bodemaanpak
Samen de bodem in: wie gaat het eerst?
Vergroening centrum Winterswijk
Een project voor de gemeente Winterswijk
Vrijheidspark: vergroening centrum Winterswijk
Expertise inschakelen
Een werkwijze voor een soepel verloop
7 redenen om vroegtijdig expertise in te schakelen
Faunarasters
Een project voor de provincie Overijssel
Faunarasters moeten aanrijdingen met otters voorkomen
Asbest in voegenkit riolering
Een werkwijze voor asbesthoudende voegenkit
Hoe om te gaan met asbest in voegenkit riolering
Kieswijzer afkoppelen regenwater
Een werkwijze voor particulier afkoppelen
Kieswijzer afkoppelen regenwater
Servicepartner Afkas
Een werkwijze voor beheren rioolinstallaties
StadLandWater servicepartner AFKAS
Ton O
Een project voor het waterschap Vechtstromen
StadLandWater ontwikkelt Ton-O stuw tegen droogteproblematiek
Circulair slopen
Een werkwijze voor duurzamer slopen
Circulair slopen: doet u het al?
Werken in bouwteam
Een werkwijze voor een efficiënt bouwteam
Werken in een bouwteam: zó slaagt het wel!
3 D schetsontwerp rotonde
Een project voor de provincie Flevoland
3D-schetsontwerp voor rotonde aansluiting A6
Renovatie mini gemalen
Een project voor de gemeente Brummen
Renovatie van 100 mini-gemalen in Brummen
Minister Kuyperplein Enschede
Een project voor de gemeente Enschede
Minister Kuyperplein in Enschede
Gezamenlijke rioolrenovatie
Een project voor de gemeentes Olst-Wijhe, Deventer en Raalte
Flinke besparing door gezamenlijke rioolrenovatie
Winkelcentrum Keizerslanden
Een project voor de gemeente Deventer
Toezicht winkelcentrum Keizerslanden in Deventer
Renovatie gemalen
Een project voor de gemeente Olst-Wijhe
Renovatie 4 gemalen gemeente Olst-Wijhe
Fietsenstalling Kennispark Enschede
Een project voor de gemeente Enschede
Innovatieve fietsenstalling Kennispark Enschede
Buitenruimte werkgebouw Apeldoorn
Een project voor de gemeente Apeldoorn
Inrichting buitenruimte werkgebouw Gemeente Apeldoorn
Hanzeweg Deventer
Een project voor de gemeente Deventer
Toezicht en directievoering Hanzeweg Deventer Fase 1
Sloopbestek Overijssel Gelderland
Een project voor de gemeente Deventer en provincie Gelderland
Sloopbestek in Overijssel en Gelderland
Reliningkous Hellendoorn
Een project voor de gemeente Hellendoorn
Geslaagd traject relining gemeente Hellendoorn
Renovatie gemalen Staphorst
Een project voor de gemeente Staphorst
Renovatie 4 gemalen Staphorst
Innovatiepad Enschede
Een project voor de gemeente Enschede
Start realisatie Innovatiepad Enschede
Flow of Innovation
Een project voor de gemeente Enschede
StadLandWater partner Flow of Innovation
Sanering gemaal wijhe
Een project voor de gemeente Olst-Wijhe
Sanering gemaal en aanpassen overstortsituatie in Wijhe
Stationsomgeving Deventer
Een project voor de gemeente Deventer
Uitvoeringsbegeleiding stationsomgeving
Relining 4 gemeenten
Een project voor gemeenten in Overijssel
Relining voor 4 gemeenten met 1 bestek
Vitaal stadscentrum Doetinchem
Een project voor de gemeente Doetinchem
Vitaal stadscentrum Doetinchem

Wij werken voor

\