Onder de Mr. H.F. de Boerlaan in Deventer ligt een transportriool op 5 meter diepte met grote infiltraties en scheuren. Het riool ligt bovendien met tegenschot. Gemeente Deventer betrok StadLandWater bij het vinden van een geschikte oplossing. We begeleidden uiteindelijk de gehele onderzoeksfase, voorbereiding, aanbesteding en uitvoering.
Het traject startte met het doorrekenen van verschillende scenario’s. Het vervangen van het riool op traditionele wijze vroeg om een zeer grote investering. En de overlast die deze aanpak zou geven op de drukke kruising was absoluut niet wenselijk. Gelukkig bleek één deel geschikt te zijn voor relining. En het andere deel kon door middel van bijvoorbeeld een boring worden hersteld. We besloten het werk via twee geïntegreerde contracten aan te besteden.
Relining door GMB
Het reliningsdeel (155 m1) van de riolering werd aangenomen door GMB uit Opheusden. Deze aannemer bedacht een methode om de rioolstreng in 3D in te meten. Aan de hand daarvan fabriceerde de aannemer schuimen blokken waarover de liner werd getrokken. Zo hebben ze een nieuwe streng onder afschot gebracht in de bestaande buis. Hydrolisch gezien is de buis verkleind tot een diameter van 400mm.

Riool door Hoornstra-Ophof
Het tweede deel van het riool (75 m1) werd aangenomen door Hoornstra-Ophof. De aannemer bracht de rioolstreng rond 400 mm aan door middel van een openfront-boring. De aannemer heeft gekozen voor een boring vanwege:
- de leiding ligt op 5 meter diepte
- beperkte ruimte
- aanwezige bomen
- voetgangersgebied tussen het Saxion en Aventus
- nutsleidingen
- aanwezigheid van verontreinigde grond
- belangrijke fietsroute
- aansluiting maken onder een drukke kruising in binnenstedelijk gebied
- ruimte aanwezig naast het te vervallen riool
De overige aansluitingen worden gerealiseerd door middel van buis-in-buismethodes.