Epe is een gemeente met 33.000 inwoners en… inmiddels aardig wat bevers. Dat is gunstig, want het betekent dat de waterkwaliteit en natuur op orde zijn. Wel zorgt diezelfde bever óók voor hoofdbrekens. Door te graven in de kade tussen watergang de Grift en het hoger gelegen Apeldoorns Kanaal ondermijnt de bever namelijk de waterkering. En dat brengt risico’s met zich mee voor het fietspad en de weg die er bovenop liggen.
De aanleiding: een groeiend beverprobleem vraagt om actie
Met 750 hectare bos in eigen beheer en de nabijheid van een Natura2000-gebied, staan natuurbehoud en duurzaamheid hoog op de agenda van gemeente Epe. Maar in 2023 ontstond er toch wat onrust: bevers hadden schade aangericht aan de kade tussen het Apeldoorns Kanaal en de Grift. Er was al eens eerder een bres (doorbraak) ontstaan en nieuwe graafsporen wezen op een mogelijke herhaling. Nou valt de kade zelf onder het waterschap, maar de weg erboven is van de gemeente. Die besloot niet af te wachten en schakelde StadLandWater in voor het opstellen van een calamiteitenplan.
Een praktische aanpak als elke minuut telt
De gemeente wilde een plan dat niet in een la verdwijnt, maar direct werkt als het misgaat. “En als we toch bezig zijn, dan doen we het liever gelijk goed”, vertelt Hans Damman, projectleider bij de gemeente. “Daarom besloten we om, naast de getroffen kade, ook de tegenoverliggende zijde – waar het buitengebied begint – in het plan te betrekken.”
Het resultaat is een praktisch calamiteitenplan waarmee de gemeente direct weet wat te doen als een kadevak bezwijkt. Het plan bestaat uit een helder rapport en drie overzichtelijke tekeningen. Elk toont een scenario: schade aan het fietspad, aan de rijbaan of aan beide. Op de tekeningen is het tracé verdeeld in wegvakken van circa 800 meter, met per wegvak een verwijzing naar een uitgewerkt omleidingsplan met wegafzettingen. In het bijgevoegde rapport met tekeningen staan de omleidingsroutes, de benodigde afzettingen en de partijen die moeten worden ingeschakeld. Ook bevat het een kant-en-klare webtekst met ruimte voor lokale aanvullingen. Elk scenario is zorgvuldig doorgesproken. Zo wordt bij een doorbraak in het meest noordelijke wegvak langs de Grift direct ook de gemeente Heerde geïnformeerd. Precies dat oog voor detail maakt het plan onmisbaar als snelheid geboden is.
Mooi product, fijne samenwerking
In Epe zijn ze zichtbaar tevreden: “StadLandWater is een van de drie ingenieursbureaus waarmee we samenwerken via een raamcontract. Per klus bekijken we wie het beste past en voor dit project kwam StadLandWater als beste uit de bus,” aldus Damman. “Het enthousiasme en de gedrevenheid van Marlies Evers en Jelle Kievitsbosch waren heel prettig. En de nabijheid van hun kantoor in Apeldoorn droeg bij aan een soepele samenwerking waardoor we een dreigend beverprobleem hebben omgezet in een stevig vangnet voor de toekomst.”
Behalve uitvoering ook kennis en ontwikkeling
Gemeente Epe werkt bewust samen met partners die meer bieden dan alleen mankracht. “Ook de kennis die zij meebrengen, vinden we belangrijk. Denk aan onderwerpen als duurzaam werken, elektrisch materieel en productontwikkeling. Bedrijven als StadLandWater staan vooraan in de markt en brengen die inzichten bij ons binnen.” Die kennisdeling wordt actief gefaciliteerd via kennissessies. “Eens per halfjaar organiseren we die samen met onze drie contractanten. We hebben echt goede keuzes gemaakt met onze partners, en kunnen met deze drie bureaus – waaronder StadLandWater – jaren vooruit.”