In de gemeente Aalten – de kleinste gemeente van de Achterhoek – houden ze graag zelf de regie in handen. Met zo’n 200 fte is het team klein, zijn de lijnen kort en is de betrokkenheid groot. ‘We doen veel in eigen beheer. Dat vinden we belangrijk’, vertelt Wilco Groot Roessink, beleidsmedewerker openbare ruimte en groen. Maar dat betekent ook: als het complex wordt, moet je zeker weten dat je externe ondersteuning geen extra werk oplevert, maar juist ontzorgt.
Van adviesrapport naar uitvoerbaar bestek
Voor het onderhouden van bermen en sloten liet de gemeente een biodiversiteitsrapport schrijven met concrete aanbevelingen voor ecologisch maaibeheer. Daarin werd per berm advies uitgebracht over hoe vaak per jaar hij gemaaid moest worden en met welke methode. Het idee was om voor de uitvoering een aannemer in de arm te nemen. ‘Maar zo’n rapport is nog geen bestek’, legt Arjan Klumpers, teammanager van de buitendienst, uit. ‘Daar zit echt nog aardig wat uitzoekwerk in. En als je het in de markt wilt zetten, dan moet het wel kloppen.’
Op dat moment sluit StadLandWater aan. De samenwerking tussen gemeente Aalten en StadLandWater begon al zo’n 10 tot 15 jaar geleden. ‘Voor deze opdracht werkten we samen met Marlies Evers en dat beviel gelijk goed’, aldus Wilco. 'Ze had namelijk het rapport kunnen overnemen en het direct in een bestek kunnen gieten. Maar nee, Marlies belde: "Hoe moet ik deze getallen interpreteren? Want hier staat 800 meter, maar op de GIS-kaart zie ik 1000 meter staan." Dan weet je: dit wordt geen knip-en-plakwerk. Zo’n telefoontje geeft vertrouwen.'
Een stevige basis voor de uitvoering
Arjan benadrukt het belang daarvan: ‘Een bestek is een uitgebreide omschrijving van wat moet worden opgeruimd, aangebracht, en welk grondwerk er verricht moet worden. Als dat niet klopt met de praktijk, krijg je frustratie in de uitvoering en lopen de kosten op. Dat hoefden we StadLandWater niet uit te leggen. Ze stelden eerst de juiste inhoudelijke vragen en boden daarna zelfs aan om de lengtes zelf na te meten. Dat is het verschil tussen “bureauwerk” en praktijkwerk.’
Snel, inhoudelijk sterk en nooit wachten
Ook de communicatie met StadLandWater scoort goed in Aalten. ‘De reacties zijn snel,’ zegt Arjan. ‘We hoefden er nooit achteraan te bellen. En wat ik prettig vond: als er iets was, werd het meteen opgepakt. Marlies liet er geen gras over groeien – letterlijk.’ Wilco vult aan: ‘We hadden in de afrondende fase twee tot drie keer per week contact. Kort en effectief.’
Een bestek dat werkt
Inmiddels is het werk aanbesteed, de aannemer begonnen, en zit het eerste najaarsmaaien erop. ‘Het bestek functioneert precies zoals we wilden’, concludeert Wilco. ‘Voor Aalten draaide het bij deze samenwerking met StadLandWater dan ook niet om de goedkoopste optie, maar om zekerheid. ‘We hebben de opdracht voor twee jaar aanbesteed, met optie tot verlenging. Dan heb je niks aan een goedkoop bestek dat in de praktijk niet blijkt te kloppen. Liever regelen we het aan de voorkant goed, zodat we naar de uitvoering weinig omkijken hebben.’