Innovatief asfaltonderhoud
Contact opnemen

Staat er een project op de planning waarbij StadLandWater kan ondersteunen?

Neem contact op
kaart
Toon projectenkaart
77

Grappig eigenlijk. De ontwikkeling van wegbekleding in Europa sinds de Romeinen is een relatief korte. Zij verhardden wegen met keien en gebroken stenen, eventueel met teer als lijm tussen de stenen. De eerste echte innovatie vond daarna pas plaats in 1870 toen de Belg Edward J. de Smedt het eerste asfaltbeton ontwikkelde: een mengsel van bitumen en minerale aggregaten, zoals grind en zand. De innovaties die toen nog volgden, waren een verfijning daarvan. Dat was het.

Kijken we naar innovaties in het onderhoud van die asfaltwegen, dan gebeurt er iets opvallends. Er is een enorme behoefte aan nieuwe manieren van wegonderhoud. Tijden veranderen en asfalt produceren en wegonderhoud kost meer CO2 dan wenselijk is. Is er dan geen alternatief? Jazeker wel, meerdere zelfs. Maar standaardprocessen en -aanbestedingsconstructies zetten de boel op slot. Aannemers, producenten en leveranciers die staan te trappelen om hun innovatieve producten aan te bieden, lopen tegen een muur. Hun nieuwe, duurzamere asfaltmengsels of toepassingstechnieken komen niet in aanmerking omdat ze prijziger zijn of omdat er niet afgeweken mag worden van de voorgeschreven standaardmaterialen. Ook een gebrek aan dialoog zet een rem op het toepassen van innovaties. Opdrachtgevers zijn niet op de hoogte van alternatieve oplossingen en aannemers niet van de gemeentelijke ambities. Kortom: tussen politiek, beleid en degenen die de projecten realiseren zit een gat.

De oplossing is even simpel als voor de hand liggend: we moeten samen om tafel

Benoem de duurzaamheidsambities, bekijk de mogelijkheden en bespreek hoe je die bij elkaar brengt. Zeker in de laatste tien jaar is innovatief asfaltonderhoud in een stroomversnelling gekomen. Er kan veel en dat moet ook. We zitten economisch in een gunstige tijd en het klimaatprobleem is evident wat de druk op de politiek vergroot. Ondertussen hebben COVID en de oorlog in Oekraïne de prijs van bitumen enorm opgedreven. De kosten voor aanvoer en afvoer van materiaal is misschien wel met 20% gestegen. Elke cm besparing van de laagdikte van het asfalt pakt daardoor qua prijs en qua duurzaamheid enorm gunstig uit. Zelfs als je kiest voor duurdere materialen, vallen ze met een gunstige TCO goedkoper uit op de lange termijn.

Voorbeelden van dergelijke innovaties zijn:

  • asfaltmengsels waarin bitumen vervangen is door een ander bindmiddel
  • asfaltmengsels die (gasloos) op een lage temperatuur of zelfs koud geproduceerd worden
    een deklaag die steentjes bevat die de CO2 opeten die het autoverkeer uitstoo
  • de toepassing van cementloos geproduceerde grasbetonstenen en stenen voor inritten
  • asfaltmengsels die voor 95% bestaan uit hergebruikt materiaal
     

Projectvoorbeeld: Assinkkloosterweg in Enschede

Een project waarin alle bovengenoemde innovaties zijn gecombineerd is de Assinkkloosterweg in Enschede. De weg was toe aan groot onderhoud en opdrachtgever Gemeente Enschede had een wegenbeleidsplan dat ruimte bood voor duurzaamheid en innovatie. De Assinkkloosterweg werd aangemerkt om volledig cementloos aan te pakken. We vormden een bouwteam en staken de koppen bij mekaar om een maximale CO2-reductie te realiseren. We keken naar materiaalgebruik, naar de inzet van materieel en naar het beperken van vrachtbewegingen. Bijkomend voordeel van dat laatste is dat de hinder voor de omgeving ook afnam. Maar het meest trots zijn we op het feit dat maar weer eens aangetoond is dat je samen meer bereikt dan alleen. Door met verschillende partners om tafel te gaan zitten, een open gesprek te voeren en gezamenlijk toe te werken naar één einddoel, is het gelukt om een volledig nieuwe wegconstructie te maken zonder toepassing van cement.

Benieuwd naar wat we precies hebben gedaan? U ziet het in deze video:

Hoe weet je nou of je duurzaam bent?

De mate van duurzaamheid maak je inzichtelijk door de mogelijkheden naast elkaar te leggen en op getal te zetten. Dat kan bijvoorbeeld met DuboCalc, een Duurzaam Bouwen Calculator die is ontwikkeld door Rijkswaterstaat om de duurzaamheid en milieukosten van aanbestedingen te berekenen en te vergelijken. Handig voor zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers bij het schrijven en beoordelen van (BPKV-)aanbestedingen van GWW-werken. De DuboCalc-berekening behoedt je voor het maken van beslissingen op basis van een aanname. Het kan namelijk best zo zijn dat een duurzaam mengsel dat wat verder weg geproduceerd is met minder CO2-uitstoot kan worden aangevoerd, dan een lokaal geproduceerd mengsel.

Gerelateerde projecten
Projecten waar ons hart sneller van gaat kloppen: grond, water, mensen en machines. Bekijk alle projecten
Putten wegbeheer
Een project voor de gemeente Putten
Versterkte wegen, versterkte relaties
Slimme inmeting Grote Markt Deventer
Een project voor de gemeente Deventer
Soms word je verrast, slimme topografische inmeting
Kousrenovatie Hengelo 2
Een kennissessie voor opdrachtgevers en collega's
Geslaagde kennissessies kousrenovatie
3 D visualisatie Putten
Een project voor de gemeente Putten
3D voor draagvlak: Pinnenburgerweg in Putten
3 D modelleren gemaal
Een project van StadLandWater University
3D-modellen voor visualisaties, analyses en draagvlak
Clashdetectie 3 D Enschede
Een project voor de gemeente Enschede
3D-clashanalyse: Iepstraat gemeente Enschede
Duurzame samenwerking Gemeente Winterswijk
Een project voor de gemeente Winterswijk
Duurzame samenwerking met Gemeente Winterswijk
CROW veilige fietspaden
Een project voor de gemeente Putten
Veilige fietspaden conform CROW-Fietsberaad?
Rookproef foutaansluitingen
Een oplossing voor het opsporen foutaansluitingen
Rookproef is een ideaal middel
Meerwerk relining
Een oplossing voor voorkomen van meerwerk
Simpel veldonderzoek voorkomt meerwerk bij relining
Quickscan rioolinspectie
Een oplossing voor efficiënte rioolinspectie
Quickscan maakt rioolinspectie goedkoper, sneller en duurzamer
Duurzaam asfaltonderhoud Bosweg
Een project voor de gemeente Enschede
Duurzaam asfaltonderhoud in Enschede
N825 Slimste weg
Een project voor de provincie Gelderland
N825: De Slimste Weg van Nederland
Persleiding Duiven
Een project voor de gemeente Duiven
Aanpassing persleiding in Duiven
Fietssnelweg F35
Een project voor de gemeente Enschede
Bouwteam fietssnelweg F35
Ondergrondse Google Streetview
Een oplossing voor inventariseren rioolobjecten
Machtig mooi: ondergrondse Google Streetview
Asfaltonderhoud De Krim
Een project voor de gemeente Hardenberg
Asfaltonderhoud De Krim
Innovatief asfaltonderhoud
Een project voor de gemeente Enschede
Innovatief asfaltonderhoud
Drijvend zonnepark vanaf water
Een project voor GroenLeven
Drijvend zonnepark in Ureterp
Asfaltonderhoud N339
Een project voor de provincie Gelderland
Asfaltonderhoud N339
De bodem in
Een werkwijze voor integrale bodemaanpak
Samen de bodem in: wie gaat het eerst?
Vergroening centrum Winterswijk
Een project voor de gemeente Winterswijk
Vrijheidspark: vergroening centrum Winterswijk
Expertise inschakelen
Een werkwijze voor een soepel verloop
7 redenen om vroegtijdig expertise in te schakelen
Faunarasters
Een project voor de provincie Overijssel
Faunarasters moeten aanrijdingen met otters voorkomen
Asbest in voegenkit riolering
Een werkwijze voor asbesthoudende voegenkit
Hoe om te gaan met asbest in voegenkit riolering
Kieswijzer afkoppelen regenwater
Een werkwijze voor particulier afkoppelen
Kieswijzer afkoppelen regenwater
Servicepartner Afkas
Een werkwijze voor beheren rioolinstallaties
StadLandWater servicepartner AFKAS
Ton O
Een project voor het waterschap Vechtstromen
StadLandWater ontwikkelt Ton-O stuw tegen droogteproblematiek
Circulair slopen
Een werkwijze voor duurzamer slopen
Circulair slopen: doet u het al?
Werken in bouwteam
Een werkwijze voor een efficiënt bouwteam
Werken in een bouwteam: zó slaagt het wel!
3 D schetsontwerp rotonde
Een project voor de provincie Flevoland
3D-schetsontwerp voor rotonde aansluiting A6
Renovatie mini gemalen
Een project voor de gemeente Brummen
Renovatie van 100 mini-gemalen in Brummen
Minister Kuyperplein Enschede
Een project voor de gemeente Enschede
Minister Kuyperplein in Enschede
Gezamenlijke rioolrenovatie
Een project voor de gemeentes Olst-Wijhe, Deventer en Raalte
Flinke besparing door gezamenlijke rioolrenovatie
Winkelcentrum Keizerslanden
Een project voor de gemeente Deventer
Toezicht winkelcentrum Keizerslanden in Deventer
Renovatie gemalen
Een project voor de gemeente Olst-Wijhe
Renovatie 4 gemalen gemeente Olst-Wijhe
Fietsenstalling Kennispark Enschede
Een project voor de gemeente Enschede
Innovatieve fietsenstalling Kennispark Enschede
Buitenruimte werkgebouw Apeldoorn
Een project voor de gemeente Apeldoorn
Inrichting buitenruimte werkgebouw Gemeente Apeldoorn
Hanzeweg Deventer
Een project voor de gemeente Deventer
Toezicht en directievoering Hanzeweg Deventer Fase 1
Sloopbestek Overijssel Gelderland
Een project voor de gemeente Deventer en provincie Gelderland
Sloopbestek in Overijssel en Gelderland
Reliningkous Hellendoorn
Een project voor de gemeente Hellendoorn
Geslaagd traject relining gemeente Hellendoorn
Renovatie gemalen Staphorst
Een project voor de gemeente Staphorst
Renovatie 4 gemalen Staphorst
Innovatiepad Enschede
Een project voor de gemeente Enschede
Start realisatie Innovatiepad Enschede
Flow of Innovation
Een project voor de gemeente Enschede
StadLandWater partner Flow of Innovation
Sanering gemaal wijhe
Een project voor de gemeente Olst-Wijhe
Sanering gemaal en aanpassen overstortsituatie in Wijhe
Stationsomgeving Deventer
Een project voor de gemeente Deventer
Uitvoeringsbegeleiding stationsomgeving
Relining 4 gemeenten
Een project voor gemeenten in Overijssel
Relining voor 4 gemeenten met 1 bestek
Vitaal stadscentrum Doetinchem
Een project voor de gemeente Doetinchem
Vitaal stadscentrum Doetinchem

Wij werken voor

\