Vroegtijdig constateren van conflicten met 3D wegontwerp
De provincie Flevoland heeft het voornemen om de parallelweg Larserpad te reconstrueren. Het wegprofiel voldoet niet meer aan de functie die aan deze weg is toebedeelt en zal verbreed moeten worden. Hierbij dienen tevens enkele aansluitingen met kruisende wegen aangepast worden.
Voordelen van een 3D wegmodel
StadLandWater heeft opdracht gekregen om deze reconstructie aanbestedingsgereed te maken. Tot de opdracht behoort het uitwerken van een 3D wegmodel op basis van het aangeleverde DTM en het VO. Een medewerker van StadLandWater is hiermee aan de slag gegaan. Het voordeel van een 3D-wegmodel is dat er heel eenvoudig lengte- en dwarsprofielen zijn te generen. Een ander voordeel is dat conflicten binnen het ontwerp vroeger in het ontwerpproces zichtbaar worden. Zo ook hier.
Nadat het 3D-wegmodel was opgezet bleek er een conflict te zijn tussende nieuwe rijbaan van de parallelweg en een bestaande bushaltekom gelegen aan de hoofdrijbaan. In het 3D-model was duidelijk te zien dat het hoogteverschil tussen de rijbaan en de haltekom in combinatie met de afstand tussen deze twee componenten zodanig was dat de helling van het tussenliggende talud onaanvaardbaar steil zou worden. Met behulp van het 3D-wegmodel kon nu snel de juiste ligging van de parallelweg worden bepaald om dit op te lossen. Het lengteprofiel en de dwarsprofielen werden hierbij automatisch aangepast.